Rejs dig op og bliv sundere!

Rigtig mange har jobs, hvor størstedelen af dagen bliver tilbragt siddende ved computeren. Heldigvis er der rigtig mange kontorer, der er indrettet med hæve-/sænkeborde, og hvis du har sådan et, så sørg for at komme op at stå engang imellem. Når du står op og arbejder, forbrænder du nemlig meget mere, end når du sidder ned. 
Faktisk kan du, hvis du står op ca. 3 timer om dagen, tabe dig ca. 0,5 kg. pr. uge. 

 

Få gode hverdagsrutiner

Det kræver måske lidt tilvænning at begynde at stå mere op i løbet af arbejdsdagen, men til en start kan du forsøge dig med at indføre disse gode vaner: 

  • Stå op 15 min. pr time (hvis du synes, det er meget, kan du evt. starte med at stå op i 5 min. ad gangen og så gradvist skrue op for tiden).
  • Stå op eller gå rundt, når du taler i telefon.
  • Stå op efter frokost. Det er specielt godt for dit blodomløb og din fordøjelse.
  • Hæv bordet inden du går hjem, så du kan starte næste dag med at stå op.

Når du står op, vil stofskiftet og forbrændingen stige (hvilket kan føre til vægttab) og derudover vil risikoen for hjertekarsygdomme og diabetes (type 2) minimeres. Der er altså rigtig mange gode grunde til at få sig rejst engang imellem, så husk at få det gjort. Du kan evt. få dine kollegaer med på idéen, så I kan være fælles om at skabe en sundere hverdag.  

 

Tips til at stå rigtigt

Når du står op, er det vigtigt, at du står rigtigt:

  • Fordel vægten lige på begge ben og pas på med at overstrække dine knæ.
  • Rank ryggen og hvil dine underarme på bordpladen.
  • Mindsk belastningen af dine skuldre, nakke og arme ved at arbejde med tastatur og mus tæt på kroppen.

 

God arbejdslyst! ;-)