3955 1997 |  info@medicsport.dk

Hvad er en watt?

Styrke som et mål for træningsintensitet? 

Styrke er et almindeligt anvendt mål for intensiteten af en træning. For helt at forstå styrke er vi nødt til at forstå 'arbejde'. Hver gang du bruger krafter (til enten et skub eller et træk) over en afstand, har du udført et 'arbejde'. Den mængde arbejde, du udfører i løbet af et givent tidsrum, er din styrke. For eksempel på Arc Traineren anvender du en kraft på fodpladen, og den bevæger sig over en bestemt afstand i et tidsrum.

Den tid varierer som følge af din hastighed målt i skridt i minuttet. For at øge styrken skal du enten øge modstanden eller hastigheden ... eller ideelt set begge dele! Når vi tænker på kraftfulde bevægelser som sprint og spring er de altid forbundet med at generere en masse kraft i en kort periode.

Watt er den måleenhed, vi bruger til at måle strøm. Hvis du vil have en idé om din træningsintensitet på et givet tidspunkt, så tjek effektforbruget - du kan finde det på Arc Traineren, cyklen eller på romaskinen. Nogle gange bruges 'hestekræfter' i stedet for 'watt' i USA, men de måler begge strøm. Næste gang du hører om en bil med flere hestekræfter i motoren, betyder det, at den er mere kraftfuld!

hvad-er-en-watt


Hvorfor skal jeg vide det?

Hvordan kan denne viden om styrke hjælpe mig med at få mest muligt ud af træning? Lad os f.eks. se på Arc Traineren. Hvis vi ved, hvordan vi kan øge vores styrke, kan vi øge intensiteten af træningen. Øgning af træningsintensiteten betyder højere forbrænding af kalorier! Det vil sige, at arbejde ved meget høj effekt i kortere perioder vil gøre, at vi udvikler benkræfter og styrke - som er vigtige, når vi skal gå, løbe og springe.

To avancerede indstillinger på Arc Traineren kan hjælpe os med at få mest ud af vores træning ved at måle strømmen. Den første tilstand kaldes "Constant Power". I denne tilstand bliver strømmen på maskinen. Det gøres ved, at Arc Traineren ændrer modstanden, når du ændrer pedalernes hastighed. Husk, at strømmen er forbundet med hastighed og modstand. Så husk, at når du sænker din hastighed, øger maskinen modstanden for at holde strømmen konstant. Det modsatte sker også; hvis du sætter hastigheden op, vil Arc mindske modstanden for at opretholde en konstant udgangseffekt. Denne tilstand er fantastisk til at få uændret tilstand i cardio - bare indstil styrkeniveauet og kom i gang!

Den anden avancerede tilstand kaldes "Adaptive Power" eller "A2: Power Train". Denne tilstand fungerer modsat. I denne tilstand øges modstanden samtidig, når du sætter hastigheden op. Når du sætter hastigheden ned, reducerer maskinen modstanden automatisk, alt sammen uden at du behøver at ændre indstillinger! Denne tilstand er perfekt til intervaltræning, da den høje intensitet er virkelig »høj«, og pauserne er virkelig 'lave". Det er i denne tilpasningsdygtige tilstand vi kan se "watt" eksplodere, fordi den bedste måde at øge styrken på er ved at øge både hastighed og modstand samtidig!

Hvad er konklusionen?

"Watts" bruges til at måle strøm. Arbejde med højere watt betyder højere kalorieforbrænding. Forøg din styrke ved at øge modstanden eller hastigheden, når du er på Arc Traineren eller brug en af de avancerede strømtilstande at få din træning op på det næste niveau!


Cory Hofmann , M. S.
Cybex Research Institute